top of page
  • Amber Hall

Te heftig? Voor wie eigenlijk.

Ik schrijf de laatste tijd regelmatig over slachtoffers van geweld in de jeugdzorg maar tjonge jonge wat een reacties!


‘De verhalen zijn te heftig”, “Anders gaan mensen het niet lezen/horen”, “Focus op wat goed gaat”, “Het is wel wat ongeloofwaardig.



Tja voor mensen met trauma geen onbekend fenomeen;

"dat zal wel meevallen", 'Nu niet meer joh", "je tijd is om", "tja dat gebeurd nu eenmaal", "dat is niet mijn expertise/verantwoordelijkheid", "dat soort kinderen",


Hoe kun je er echt zijn voor kinderen/slachtoffers als je hun ervaring niet aan kunt? Hoe kun je voorkomen wanneer je niet weet hoe dingen kunnen gebeuren?Hoe kun je hen het gevoel geven dat ze er toe doen?

Hoe kun je helpen om gerechtigheid te laten geschieden?

Hoe kun je zorgen dat je (h) erkent?Hoe kun je helpen helen?

Hoe kun je doen wat juist is?


Hoe kun je er voor hen zijn?Wanneer je het niet wilt horen? Niet wilt zien? Niet wilt voelen?Er niet wilt zijn?


Wat zou dat doen met slachtoffers denk je?


“Waarom heb je dat nooit verteld?” Nou voor een groot deel hierdoor!"


Hoe voorkomen we geweld in de jeugdzorg?".

Begin eens met gewoon zelf te leren ‘zijn' met gruwelijke waarheden, ze onder ogen te zien, te doorvoelen in je zelf. Het diepste leed onder ogen te zien, aan te kunnen horen en aan zelfreflectie te doen zonder overlevingsreacties in te zetten. Zonder trap na.


Wanneer we dat doen is dat al een hele grote stap en het begin van preventie en herstel, individueel en collectief.Dat is in ieder geval mijn overtuiging en ervaring.


Stap 1 van het gesprek aan kunnen gaan met slachtoffers ligt in jezelf.

Kun je dat leren? Ja


Is dat heftig? Ja


Is het je plicht wanneer je dit werk hebt gekozen? Ja


Is het je plicht als ouder, wanneer het om je kind gaat? Ja.


Moet je dit alleen doen? Absoluut niet en ook ik help graag.


Dat kut gevoel bij al die ervaringen, krantenberichten, enz. Kun je omzetten naar actie, begin in jezelf.


Wat jij niet wilt voelen wordt door hen ondergaan en gedragen.(En niet alleen in het geval van geweld in de jeugdzorg). De komende maanden zal ik veelvuldig de ervaringen delen van de mensen die ik sprak.


Moet dat nou Amber? Ja!





4 views0 comments

Recent Posts

See All

Minder (w) aardig

Vanochtend las ik een artikel in de Groene Amsterdammer (zie link) Voor mij een terugblik naar mijn jeugd en de reden dat mijn moeder op 49 jarige leeftijd niet meer kon en wilde vechten voor haar gez

bottom of page