top of page
  • Amber Hall

Er gewoon kunnen zijn

Updated: Nov 10, 2022

Al jaren werk ik met kinderen en volwassenen met traumatische ervaringen #kindermishandeling #mishandeling #verkrachting #incest #verwaarlozing #trauma en met #institutioneeltrauma #institutioneelgeweld #institutioneelmisbruik niet alleen rond #jeugdzorg zoals veel mensen denken maar ook vanuit #onderwijs #ggz #politie #justitie #religie #netwerken enz.


Wel is het zo dat ik meer werk met slachtoffers onder domein de Winter en domein Samson dan met de andere groepen, al is dit ook niet waar want bijna altijd is er een overlap.


Mijn missie op dit vlak is op mijn linkedinprofiel als volgt beschreven;

"Because every victim, every person, every child has the right to speak their truth, to be safe, to be recognized and to receive the help they want and need. Regardless of who the perpetrator(s) is/are, what their role is, where they work or whom they know".


Mijn voornaamste middel ben ik zelf maar ik gebruik ook mijn laptop om bewustwording te creëren, taboes te doorbreken, kennis te delen en mij uit te spreken.


De afgelopen jaren kwam ik op plekken, hoorde ik ervaringen, sprak duizenden mensen,zag dynamieken, liep ik door schaduwwerelden die we als samenleving niet willen of kunnen zien waardoor slachtoffers alleen komen te staan, daders worden gefaciliteerd en we een systeem hebben gecreëerd wat al te vaak werkt als:

"die militair die vanuit een ander werelddeel een drone bestuurd en thuis beseft dat de verschrikkelijke beelden op het nieuws mede door hem veroorzaakt zijn.'

ik probeer met mijn stukjes, artikelen en gesprekken een licht te schijnen in die duisternis iets waar men niet altijd blij mee is. Maar wat wel voelt als 1 van mijn rollen in dit geheel wat wij samen zijn.


Uiteindelijk maken we allemaal de keuze in onszelf.


Het mooiste moment voor mij dit jaar, Is onderstaande foto. Het verhaal er achter staat, voor mij, voor de kracht van oprechte verbinding.

De artsen zagen op de monitoren (onder anesthesie) wat deze verbinding deed.

Deze persoon en ik weten dat het vooral die éne zin was welke ik uit sprak. Erg vrij vertaald vanwege de privacy: "Ik ken je diepste pijn en angst, ik ben er en ik blijf".


Dat ik deel wat weinigen willen horen heeft natuurlijk te maken met de wil tot preventie, verandering, erkenning, gerechtigheid maar voor mij als mens ook met precies dit.


Ik wil dat ook jij er kunt zijn voor slachtoffers en blijft. Je waarheid spreekt of dat nu in je werk is, in je omgeving of binnen je gezin.


Zoals ik tegen ouders zeg, je kind kan pas echt gaan praten en verwerken wanneer jij ieder gruwelijk detail kunt horen, zodat je er echt kan zijn

Zo zeg ik tegen professional en samenleving zolang het er niet mag zijn, je niet het volledige duister wilt/ kunt zien kun je er niet zijn, draag je bij aan meer pijn, meer delicten, meer verborgen agenda's, meer onrecht en misbruik.

Staan slachtoffers alleen.


Laten we taboes doorbreken en zien wat is.

Daar heb ik jouw hulp bij nodig, want dit kan alleen samen.

31 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page